tisdag 13 augusti 2019

Norrlandsresan 2019 - del 1

Vi startade resan hemifrån på morgonen. Ingemar och Harrieth ringde och var på väg söderut så vi bestämde oss för att träffas på Café Gula Huset i Brålanda.

Efter en trevlig fikastund tillsammans skildes våra vägar. Eftersom Cykelwasan skulle gå kommande helg ville vi inte göra om samma misstag som de senaste två åren, att åka genom Mora och ligga i  långa köer. Vi körde via Karlstad och till Filipstad, vi stannade först på ställplatsen, men vi var ensamma och när den ena Epa-traktorn efter den andra körde runt platsen beslutade vi oss för att åka vidare. Men först tog vi en promenad , såg bl a John Ericsson-monumentet och då träffade vi Bertil, en trevlig pensionerad präst från Karlstad, som vi hade en trevlig pratstund med. Vi hamnade till slut på mysiga Lesjöbyns camping - tack Gunilla och Thore för tipset! Pris 125:- ex el

Nästa morgon körde vi till Leksands bröd och försåg oss med lite knäckebröd. Vi stannade sedan i Boda kyrkby, norr om Rättvik - tänk här var vi på semester tillsammans med mina föräldrar på 60-talet. En riktig nostalgitripp blev det. Kyrkan besökte vi och där var Mattutställning ! Hela kyrkorummet var fyllt med olika mattor. I hembygdsgården , som när vi var där senast var vandrarhem, gick vi runt en stund - tänk att vi bott där uppe på loftet.

Vidare besökte vi Mattsmyra kapell, som höll på att renoveras, stannade till i Loos och i Kårböle besökte vi St Olavs offerkyrka. På kvällen övernattade vi i Ytterhogdal på ställplatsen, 50:-.

Nästa morgon fortsatte vi norrut på E45, passerade Östersund och stannade en stund i Lockne och promenerade omkring och tog geocacher, bl a vid en gammal kvarn. Vi besökte också Brunflo kastal och stannade för natten på Flåsjöstrands lilla camping, 140:- ex el.

Resan fortsatte sedan norrut med diverse stopp här och där, besökte bl a Stensele stora träkyrka. Vi övernattade på Avasund Fiske och Camp norr om Storuman, , 210:- ex el.

Färden gick vidare norrut, passerade Blattnicksele och såg att den "kända" Violas butik numera är nerlagd. Stannade till i Sorsele och körde sedan mot målet Ammarnäs. Vi stannade vid Benstampens kvarn, där låg en geocach och upptäckte blåbär! Plockade en stund. Nästa stopp blev Gertsbäckens rastplats vid Vindelälven och sedan Gillesnuole lappkapell. Övernattade gjorde vi på Emils Fiskecamp, 200:- inkl el.