fredag 1 september 2017

Norrlandsresan 2017 - del 3, Höga kusten mm

Vi lämnade Vilhelmina och körde sedan Konstvägen 7 älvar till Umeå. Vi rastade en stund i Åsele och besökte sedan Slöjdens Hus i Vännäs by, mycket fint att titta på (och handla). Vi övernattade sedan på Vännäs camping, 250:- inkl el. Här kunde vi sitta ute en stund i solen.

Följande morgon körde vi mot Umeå och stannade till i Umedalens skulpturpark, det var svårt att hitta ett lämpligt ställe att stanna för det pågick någon typ av arbete och delar av parkeringen var uppgrävd, men till slut lyckades vi och kunde ta en promenad bland konstverken. Vi körde söderut och stannade till en stund i Örnsköldsvik och var och tittade på Kalle Hedbergs konst på Kommunhuset och strosade runt en stund i staden. Skulebergets naturrum blev nästa stopp, ett trevligt och informativt ställe och bra introduktion till några dagar på Höga kusten.

Nu närmade vi oss dagens slutmål, Norrfällsvikens camping och här stannade vi sedan i tre nätter, 220:- ex el/natt. Härifrån gjorde vi sedan utflykter till Bönhamn, Barsta och Mannaminne den ena dagen.

Kvällspromenad i Norrfällsviken

Bönhamn

Barsta kapell

Barsta

Mannaminne

Grillkväll i Norrfällsviken
Nästa dag tog Benny och jag en geocachtur ut till Skvalpudden och loggade 4 cacher innan frukost. Sedan besökte vi Mjälloms tunnbröd i Ullånger och Villa Fraxinus med sin trädgård. Väl tillbaka i Norrfällsviken blev jag överaskad av Marita och Owe och bjöds på födelsedagsmiddag på Restaurang Fiskafänget tillsammans med Benny. Mätta och belåtna tog vi sen kaffe med oss och promenerade till Storsand och hade en härlig kväll på klapperstensfälten vid stranden.