söndag 31 juli 2016

Älmhult och Skåne 2016 - del 1

Första etappmålet på denna resan var Älmhult där vi strålade samman med Majbritt och Ingemar. Vi besökte det nya fina IKEA-museet, en verklig nostalgitripp bland möbler och prylar, men även en historik av grundaren Ivar Kamprads livsverk.

Efter besöket åkte vi till Linnés Råshult, där vi också övernattade på parkeringen. På kvällen gick vi en tur i hagarna.

Efter en god natts sömn åkte vi söderut till Wanås slott och skulpturpark där vi promenerade runt i parken och tittade och lyssnade (!) på de utplacerade konstverken.

Efter besöket skildes vi från Majbritt och Ingemar och åkte vidare söderut. Vi hade tänkt oss Åhus men det pågick tävling i beachhandboll så det var fullt överallt. Vi åkte till Kivik, men där pågick Kiviks marknad så där var också fullt. Till slut fick vi en plats på Ängdala Vandrarhem och Camping, 170:- ex el. Här var OK men vid 1-tiden på natten körde en bil runt och tutade - inte kul alls och detta var en campingplats?! Nästa morgon fortsatte vi söderut, mycket turister överallt, svårt att stanna så vi körde rakt västerut igen och stannade vid Tumatorps klosterruin i Östra Tomarp. Fin plats som vi nog inte funnit om det inte var så att det låg en geocach där (!)

Vi styrde kosan söderut igen och tänkte ta en fikapaus hos Olof Viktor, men här fick vi med nöd och näppe vänt husbilen och kunde ta oss ut, fullt, fullt. Det får bli en annan gång. Vi körde till Smygehuk och där på ställplatsen, numera utökad på ängen, fick vi en fin plats. Så här flanerade resten av dagen. Bland annat var vi uppe i fyren, trappan var brant på slutet, men väl upp fick man lön för mödan.