tisdag 3 maj 2016

Hollandsresan 2016 - del 1

Årets första långresa gick till Holland. Det var meningen att jag skulle skriva bloggen under resans gång, men dels fick vi dåligt med internet och dels fungerade inte vår dator.

Vi valde att åka Göteborg-Fredrikshamn denna gången. Vårt ressällskap var Åsa och Jan-Erik. Första övernattningen var på ställplatsen Rödding-Jels på Jylland, gratis men Dkk 25 för elen.

Nästa morgon fortsatte vi vår resa söderut och stannade i Glückstadt vid Elbe. Ställplatsen låg i hamnområdet, 10 € ex el. På morgonen tog vi en tur in till centrum och handlade i ett bageri, Reinhold Witt und Frau im alten Backhaus. Det var också marknad på torget och vi gjorde ett snabb-besök för vi skulle ju åka vidare

Vi åkte färjan över Elbe till Wischhafen, överfarten tog 20 min och det blåste ganska ordentligt.
20 € kostade det. Sen körde vi genom små mysiga byar med prunkande trädgårdar, många magnoliaträd såg vi. En del av färden gick också på Autobahn och målet för denna dag var Ostfriesen, och ställplatsen i Hooksiel. Vi registrerade oss och betalade, då upptäckte Jan-Erik att Åsa fått namnet Karl-Johan(?!!)(på Jan-Eriks internationella campingkort stod det att han var född i Karl-Johans församling). Så det kan bli...vi fick oss i alla fall ett gott skratt.