tisdag 21 augusti 2012

Gotland 2012 - Fårö mm

Vi har nu kommit hem efter en dryg vecka på Gotland tillsammans med Majbritt och Ingemar. Alla försök att skriva på bloggen har misslyckats, så jag delar upp resan i några avsnitt.
Benny och jag åkte hemifrån på fredag och besökte Öppet Hus i Jönköping, jag missar ju Formex inköpsmässa i år, men det fanns mycket fin här också - dock i betydligt mindre skala. Övernattade gjorde vi vid Vätterns strand på en parkering - lugnt och skönt.
På lördag morgon träffade vi Majbritt och Ingemar och vi åkte till Oskarshamn, färjan gick kl 15.15 och det fanns gott om plats ombord. Vi åt mat på färjan och så var vi plötsligt framme i Visby, vi åkte en bit norrut och stannade för natten på 56:ans Nostalgicafés ställplats, 120:-/natt ex el. Nytt servicehus, annars var väl mysfaktorn inte speciellt hög på denna plats - men duger som övernattning.
Jag kan inte ta med allt vi gjorde, men här är några axplock;
På väg till Fårö stannade vi bl a i Lickershamn och tog en promenad ut till Jungfrun, tack för det geocaching - annars hade vi säkert nöjt oss med att se rauken från stranden.

När vi kom till Fårösund, var det bara att köra på färjan, allt gick smidigt och lätt. Vi åkte till Langhammars raukområde och där tillbringade vi några timmar på eftermiddagen.

Vi tillbringade några dagar på Fårö och övernattade på ställplatsen i Lauters hamn, 120:-/natt. Vi besökte Helgumannens fiskeläge.

Vi besökte Kutens och Creperie Tati, verkligen ett annorlunda fikaställe bland gamla bensinpumpar, rostiga bilvrak och annat. Crepen smakade utsökt och lite roligt var det...

Vi gick längs stränder, besökte fyrplatsen och vandrade på strandängar bland betande djur och sista kvällen på Fårö var vi vid den Gamle Hamn och beundrade "Hunden" eller "Kaffepannan" i kvällsljus/motljus.