måndag 9 april 2012

Krka Nationalpark i Dalmatien

Resten av påsken har vi tillbringat på en jättetrevlig liten camping 2,5 km från Krka Nationalpark.
På påskaftonens eftermiddag dukade vi upp med Janssons frestelse, sill och ägg (som vi målade) och vi kunde sitta ute tills det mörknade.
Vår campingvärd anordnade heldagsturer runt i Nationalparken Krka och vi beslöt att nappa på det. Det var bara vi som var anmälda så det hela var verkligen en riktig lyckoträff, vi hade en personlig guide med oss hela dagen.Det högsta vattenfallet vid Skradinski Buk vandrade vi runt i ca 2 timmar.
Vi besökte också ett ortodoxt kloster, vi fick inte fotografera där inne. Bland annat fick vi gå ner i katakomberna och guiden berättade att aposteln Paulus var där och predikade för de första kristna i området, sedan byggde man klostret på den platsen. Det var en mäktig känsla att tänka....nu står vi här på samma plats som Paulus.

Vi fick ta några foton på innegården, annars var hela klostret fullt av fantastiska ikoner
Vi åkte vidare till ett annat område som hette Roski Slap och där gick vi runt i området ca 1 timma och därefter var det lokalproducerad skinka, ost, korvar, bröd och vin som vi bjöds på i den vattenrika miljön.

När vi kom tillbaka till campingen sa vår värdinna "bora, bora not good". Boravinden från bergen svepte in med blåst och snö i bergen., så där blev vi en upplevelse rikare.Men vi kommer aldrig att glömma vår dag
i Krka nationalpark, en helt otrolig upplevelse.