torsdag 5 april 2012

Danmark - Tyskland - Österrike - Slovenien

Hej, äntligen har vi kommit åt internet, efter nästan en vecka på resande fot. Vi skriver första delen av resan nu och resterande förhoppningsvis imorgon.
Vi stannade till för att övernatta på Farö i Danmark och sent på kvällen började det blåsa gannska ordentligt. Vi vaknade kockan 4.30 på morgonen och åkte till Gedser för att ta 7-färjan till Rostock. Färjan var fullbokad men de rådde oss att ställa oss i en kö, men chanserna var små att vi skulle komma med. Men vi två husbilar och ett husvagnsekipage var de sista som kom med. Överfarten var gungig, vill jag lova, det blåste friskt, men vi hittade ett par stolar att sitta på och där satt vi hela överfarten.
Resan genom Tyskland flöt fint, inga köer och lagom trafik. På eftermiddagen stannade vi till i Lützen och tittade på Gustav II Adolfs  minnessten och kapell.
Nattlogi hittade vi i den lilla staden/byn Thierstein, 4 Euro inkl el. På morgonen tog vi en promenad och hela byn var smyckad inför påsken.

Sedan fortsatte vi vår resa genom Bayern och in i Österrike, när vi närmade oss Tauerntunneln kom vi in i rena vinterlandskapet.
Här var det ont om öppna ställplatser eller campingar men till sist hittade vi en camping i Döbriach vid Millstätter See för 22, 20 Euro. Vi sökte logi för natten med här fanns mycket spektakulära faciliteter som
 ex servicehuset som spelade Sjörövarfabbe så fort man gick in.

Genom Karawankentunneln kom vi fram till Slovenien och första stoppet blev Bled, en liten pärla, där vi promenerade runt en stund.

Vi fortsatte till Postojna, där vår guide Branco tog oss med på en tur i grottorna. En fantastisk upplevelse. En ställplats fanns i anslutning och när vi väl lyckades förstå hur betalautomaten fungerade var detta en ypperlig plats att övernatta på, 18 Euro inkl el. Tyvärr fick man inte fotografera i grottorna. Fortsättning följer.