tisdag 13 september 2022

Årets Norrlandsresa 2022 - del 3, en sväng in i Norge, och hemresan

Vi lämnade Gäddede och körde in i Norge mot Norli och tog sedan av till Sörli. Vi var inne i en affär och häpnade över de höga priserna jämfört med Sverige, men köpte ett kneippbröd för NOK 12!, det var billigt för ett sådant gott bröd. Vi promenerade runt i byn och tog en geocach vid hembygdsgården och såg också en staty av bygdens son, skidåkaren Frode Estil. Gränsen till Sverige korsade vi och hamnade då i Valsjöbyn, men vi stannade först när vi kom till Skärvångens mejeri,vem kan motstå deras ostar? Vi hamnade till slut i Arvesund vid Storsjön. Vi trivs så gott på denna campingen, 250:- inkl el och all service. Nytt för i år var att de nu har en campingvärd som bodde i sin husbil på campingen.

Nästa dag åkte vi på västra sidan av Storsjön söderut och stannade och fikade på Marby gammelgård.  Vi körde sedan till Wikners på Persåsen, mycket fina saker, en liten tomte fick följa med hem (!) Vi promenerade längs en kulturstig och tog en labcach. Här fick vi lära känna bygdens framstående personer i "Snilleriket", bland annat John Ericsson, som vistats här i Jämtland under en period. Det började mörkna och vi frågade om vi fick övernatta på parkeringen vid butiken och det var inga problem.

Efter en lugn natt fortsatte vi söderut och stannade vid Åsarnas nya kyrka och löste och loggade en mystery-cach. Målet för dagen var Funäsdalen och ställplatsen centralt i byn, 160:- ex el. Tömning av tankar och fyllning av vatten gjorde vi på servicestationen innan Funäsdalen. Det är nog Sveriges vackrast belägna servicestation! Ett bra initiativ av kommunen. En promenad i byn, köpte lite renkött och var hos keramikern.

Nästa dag tog vi en kort tur till Ljusnedals bruksområde och promenerade runt där och återvände sedan till ställplatsen i Funäsdalen. Vi tog en kvällspromenad i byn, Härjedalen är också vackert!

Vi åkte till servicestationen och tömde och fyllde innan vi åkte söderut mot Dalarna. Längs vägen träffade vi på många renar. Många möjligheter att stanna och njuta av den härjedalska naturen finns på vägen.

Servicestationen i Funäsdalen med vacker vy

Vi stannade sedan två nätter vid en lägerplats vid Österdalälven, Hedarfjorden syd, 60:-/natt inkl eldplats och ved! Här fanns också mer blåbär och lingon, men de sistnämnda var dåligt mogna!

Morgonen dag 2

Inte lockande badtemperatur idag heller, 14 grader C

Vi lämnade lägerplatsen och när vi kom till Särna mötte vi regnet, det första på hela resan, förutom ett regnåskväder på kvällen och natten dag tre (3). Vi körde sedan i regn hela dagen och beslöt oss för att stanna vid Limedsforsen. Restaurang Sixten Jernberg var öppet, men ganska mycket folk, så vi köpte en matlåda med en av dagens rätter, ugnsbakad kummel med rostad potatis, som vi åt i husbilen - riktigt gott! Regnet avtog fram mot kvällen så vi tog en kvällspromenad i omgivningarna. Nytt var en ställplats i anslutnng till restaurangen, 250:- med el. Intill ligger Vägverkets rastplats med tömning och fyllning av vatten. Men vi stod på rastplatsen utan el gratis!

Från rastplatsen fick vi köra en annan väg mot Malung, på grund av vägarbete - men roligt att se andra vyer också. Efter Malung och Äppelbo stannade vi i Långban, museet var stängt för säsongen, men vi gick och tog en labcach och fick på så sätt en rundvandring och information om området. Nu dök John Ericssons namn upp igen, här i Långban var han nämligen född. Museet hoppas vi kunna besöka en annan gång.

Här föddes John Ericsson

När vi nu fastnat för bruksmiljöer åkte vi vidare till Persberg och siktade in oss på labcachen där. Tre steg gick fort och lätt, men fjärde steget visade sig ligga en dryg km bort, fågelvägen! Man skall alltid läsa informationen innan man ger sig av! Där stod det att steg 4 och 5 ligger längre bort, lämpligt att ta med cykel eller bil. Ok men vi fick i alla fall en fin promenad, även om detta äventyr tog längre tid än vi beräknat.

Vi hade planerat att stanna i Filipstad, men det visade sig att det pågick ett evenemang i staden, Oxhälja, och vi kom nästan inte fram för människor och fordon. Det blev ett stopp vid vår tredje bruksmiljö, Storbrohyttan innan vi åkte till Caravan Clubs camping, Mangenbaden, utanför Molkom. 285:- inkl el och all service.

På morgonen gick vi en tur inne på campingen, fint och välskött område med lång sandstrand. Sedan startade vi hemfärden, stannade en stund i Åmål och var hemma vid 16-tiden.

Ett stort tack till familjen Bergek för att ni vattnar och ser efter huset åt oss när vi är ute på våra husbilsresor. Det är inte dumt att komma hem till ett växthus fullt av mogna tomater heller.