söndag 5 september 2021

Höstresan norrut - del 1: mot Vildmarksvägen i sakta mak

Vårt mål med denna resan var att njuta av sensommarens natur och kanske hitta lite bär och svamp.

Det myckna regnandet hade satt sina spår och åkrar och ängar var vattenfyllda när vi körde upp genom Västergötland. Det var översvämmade rastplatser så till slut stannade vi vid Källby Hallar för att fika.

Vi fortsatte vår resa, nu mätta och nöjda och vårt stopp för dagen blev Karlskoga och Boforsuddens ställplats, 150:- inkl el och alla service. Ställplatsen ligger vackert vid Möckelns strand och det var nära att promenera till centrum, där vi också fann några geocacher och Alfred Nobels staty.

Nu var det Bennys födelsedag och Grythyttan låg några mil bort, så sagt och gjort vi bestämde oss för att åka dit. Här fanns en gratis ställplats, perfekt för att bekanta sig med orten. Men först blev det födelsedagsfika på Guldkringlan. Sedan besökte vi kyrkan, promenerade runt, hittade geocacher - men när vi skulle besöka Måltidens hus var det stängt. Kvällen firade vi på restaurang Cornelis, som kvällen till ära hade Roséafton så vi beställde varsitt glas rosévin och vitlöksbröd med tre ostar och aioli. Vi valde att sitta utomhus, kvällen var ljum men infravärmen gjorde gott.

Vi fortsatte norrut på småvägar och kom in i Dalarna, utanför Vansbro rastade vi och har aldrig sett så mycket olika sorters fjärilar som också rastade (!)? Stannade gjorde vi sedan på Siktjärns ställplats, 100:- ingen service, men gott om blåbär och lingon! Efter rensning och infrysning tog vi en kvällspromenad till Gävlunda.

Vi lämnade blåbärslandet, det fanns mycket mer att plocka och körde till Mora, men fullt av cyklister, bilar högt och lågt så vi passerade bara. I Orsa gjorde vi ett stopp och gick en geocachrunda, tänkte fika i Orsa kaffestuga, men det var trångt med folk vid borden, så vi köpte och tog med oss istället.

Vi lämnade Orsa och körde genom Orsa finnmark till Fågelsjö ställplats, 150:- ex el (+50:- för el), vatten i övrigt ingen service. I Amerikahuset köpte vi varsin tallrik lax och potatissallad och tog med till husbilen. Tittade på alla fina gamla hus, som Sjulåshärbret och den fina bröllopsdörren. Promenerade på spångar till Musnäset och letade hjortron, men fann bara blad.

Följande dag fortsatte vi vår resa och stannade i Sveg, här blev det en rejäl morgon-geocachpromenad till hembygdsgården. Färden fortsatte till Vemdalen och ännu en geocachpromenad till den hembygdsgården.

Körde vidare till Kvarnsjö camping, 220:- ex el (+50:- el) och all service. Vi fick en fin plats med milsvid utsikt.

Tidigt nästa morgon gick vi på jakt efter blåbär och lingon och när man går i sina egna tankar tänker man inte så mycket på hur man går. Jag satt och plockade blåbär när en skugga dök upp framför mig. Naturligtvis trodde jag att det var Benny, men döm om min förvåning när det visade sig vara en thailändsk bärplockare! Hej, sa han och räckte mig sin bärplockare. Han tyckte nog det såg ynkligt ut att plocka ett bär i taget! När jag hämtat mig, tackade jag för erbjudandet, men avböjde vänligt men bestämt.
Vi lämnade en av våra favoritcampingar och fortsatte norrut till Brunflo och ställplatsen Vitgården, Haxäng - 70:- ex el (+30:- för el på vissa platser). Vi firade också 46 år som gifta just denna dag. Ljuvligt väder, vi satt ute och rensade blåbär och lingon när bilar började köra in, yes det var bilbingo just denna kväll! Musik strömmade ur högtalare blandat med  bingoutroparens nummer och bilarnas tutande när de fick bingo. Det var en riktig folkfest som vi fick bevittna! De höll på till kl 22.00 och hade vi fattat att det skulle ske just denna kväll kunde vi ha köpt en bricka och deltagit, men det var kö till försäljningen så vi valde att uppleva det hela på avstånd. Klockan 22.00 var det slut, bilarna droppade av, musiken tystnade och det blev lugnt och fridfullt på platsen.