tisdag 1 september 2020

Norrut del-2: Storuman, Sorsele, Arvidsjaur och Storforsen

Vi körde norrut och rastade vid Umeälven efter att ha kört genom ett område med vägarbete och vi fick också köra via Stensele till Storuman. Det gjorde inget för då kunde vi besöka kyrkan och se den lilla Christinabibeln. Sen körde vi till Storuman, parkerade och promenerade runt och tog några geocacher innan vi fortsatte till Åkerholmens lilla camping, 150:- inkl el. Vi var de enda gästerna så vi kunde husera fritt på området.

Nästa morgon bestämde vi oss för att stanna kvar en natt till och gav oss av på jakt efter lingon och blåbär. Vi rensade bär och njöt av stillheten som rådde på denna plats.

Innan vi lämnade denna lilla pärla av ställplatser träffade vi på en dam från orten som berättade att färjan tidigare gått en gång per timma, men lades ner 1993. Vi åkte nu vidare till Sorsele och där måste vi ju besöka bageriet som vi hittade förra året på väg till Ammarnäs. Inget folk på caféet så vi dristade oss till att fika, bara vi på caféet - så härligt, kändes nästan som under normala förhållanden. Ett besök på Inlandsbanemuseet hann vi också med innan vi fortsatte vår resa norrut. Vi stannade och tog en geocach vid Ekopark Ledfat och fann en fin plats vid Långträsket, vid Byskeälven. Här var blåbären stora och goda, så vi trotsade myggen och plockade.

Nästa morgon var vi omringade av renar, så häftigt att sitta och titta på dessa fina djur. Vi stannade vid  Renvallen och tittade på fint glas och annan slöjd innan vi fortsatte till Arvidsjaur. Här besökte vi Lappstan och gick runt och tog en del geocacher. Vårt mål för natten var Benbryteforsens naturcamping, men vägen dit var en 2,5 mil grusväg. Det var mödan värt, vilken fin liten camping. Här var fler husbilar och husvagnar, främst från Piteå men även från Luleå. Vi blev så väl mottagna och fick uppmärksamhet för att vi kom ända från Göteborgstrakten. Vi eldade på kvällen och hade trevligt sällskap av ett par från Luleå.

Även här kunde vi ta del av naturens rikedomar i form av blåbär och lingon. Vi körde sedan mot Storforsen och innan vi kom fram stannade vi och tittade på Benbryteforsen och vägen till Storforsen gick genom militärt område så vi fick inte stanna och gå ur bilarna och inte fotografera. Vi kom så fram till Storforsen och tillbringade hela dagen där och övernattade på parkeringsplatsen.