torsdag 10 september 2020

Norrut-del 3, Älvsbyn, Lulelå och till Höga kusten

Vi lämnade Storforsen och åkte till Älvsbyn, promenerade i kyrkstan bland kyrkstugorna och fikade där innan regnet kom..

Vi körde till Gammelstad kyrkstad vid Luleå.Här blev det en rejäl cachpromenad bland kyrkstugorna och vi övernattade på en parkering.

Ny dag och nya möjligheter, två mysterycacher blev lösta, ett besök på Shop-in-Lappland och sedan åkte vi till centrala Luleå och gick en promenad där innan vi åkte söderut till Rosviks ställplats, 100:- ex el (50:- för el), möjlighet att tömma och fylla vatten. Här blev vi mottagna av ordföranden i Husbilsklubben och fick en trevlig pratstund med honom. En kvällspromenad ner till hamnen hann vi med innan solen gick ner.

Nästa morgon fortsatte vi vår resa söderut och besökte först Altarhedens Rabarberi, där vi fikade pannkakor med jorgubbssylt och lingondricka innan vi fortsatte till Öjebyn och kyrkstaden. Vi åkte sedan en tur in till Piteå för att handla och dagen avslutades vid Jävre ställplats, 200:- inkl el, tömning, och fyllning. Ett parti Mölky hann vi med innan mörkret föll.

Nu var det dags för Inge att fylla år och vi tog en promenad i Jävre och loggade en cach innan vi åkte till Pite Havsbad, där Benny testade vattentemperaturen och vi firade Inge med tårta. Vi fortsatte sedan söderut och besökte bl a Lövångers kyrkby innan vi landade på Killingsands naturcamping, där vi fick parkera vår "lilla"bil mellan husbilarna för att slippa spring mellan bilarna! Gratis och möjlighet att tömma toaletterna, en riktig liten pärla.

Vi bestämde oss för att stanna ännu en natt, vi hade spanat in alla blåbär och lingon som fanns här. Så det blev en dag i skogen och sen skulle bären rensas och på kvällen blev det lägereld, så mysigt.

Vi körde ut på E4:an och stannade på Gammlia i Umeå. Vi besökte Västerbottens museum och var nästan de enda besökarna, så när som på några mammor med små barn på lekavdelningen. Vi såg flera utställningar, bl a en retroutställning. Ett mycket fint museum, roligt att besöka. Gammlias byggnader var däremot inte öppna. Vi åkte vidare till Örnsköldsvik och besökte kommunhuset med Hans Hedbergmuseet. Kicki och jag tog en cach vid det färggranna huset som ritats av Gert Vingård. Nu var det dags att söka plats för natten och vi landade Nyänget Havscamping, 120:- inkl el, toatömning och vatten.

Nästa förmiddag stannade vi vid Skulebergets naturrum, men det var stängt. Vi fortsatte till Ullånger och Mjälloms tunnbröd, där vi handlade bröd och lite annat i deras fina delikatessavdelning.Sen åkte vi till Norrfällsviken, promenerade i fiskeläget, innan vi parkerade för kvällen. Kicki bjöd på rensouvas och jag skulle bidra med lingon, men råkade även plocka lite mjölon, vilket inte var så uppskattat.

Kicki och Inge åkte till Mannaminne, medan vi, som nyss besökt platsen stannade kvar och var på stranden och Benny badade, 16 grader friskt och skönt, tyckte han. Kicki och Inge kom tillbaka efter sin tur och strax efter kom två husbilar med bekanta ansikten, Gunilla och Åke, Berit och Göte. Vi fick en trevlig samvaro med dem och på kvällen gjorde vi upp en eld och grillade korv.

Vi skildes från Gunilla, Åke, Berit och Göte och tog en runda bland blåbären innan vi åkte vidare till Barsta fiskeläge och sedan till Bönhamns fiskeläge för att sedan avsluta dagen vid Berghamns fiskeläge, 60:- ingen service, men lugnt och fridfullt.