torsdag 5 oktober 2017

Höstresa i skördens tecken 2017 - del 2

Vi åkte över Ölandsbron i strålande sol och stannade vid turistbyrån, som vi brukar och plockade på oss aktuell information angående skördefesten. Ett kort stopp för proviantering i Färjestaden och sedan åkte vi söderut till Ventlinge, där vi shoppade loss bland potatis, rödbetor och lökar mm. Naturligtvis tittade vi på årets löktavla också. En fin kreation av bara lök + små traktorer (i år). Vi ställde oss på parkeringen i Grönhögens hamn, 150:- inkl el. På eftermiddagen gick vi sedan till hamncafét, tittade på Erica Höglunds konst och fikade med en magnifik vy framför oss. Senare kom Gunilla, Thore och Zita och anslöt sig till oss.

Följande morgon gick vi en promenad till Ölandstoffeln och "tittade", innan vi besökte Kronfågelns fabriksförsäljning och till slut landade i Eriksöre, 100:- ex el på det stora fält som man upplåtit som parkering nu under skördefesten.  Vi tog oss an marknaden; smakade, tittade och handlade. Fram emot kvällningen anslöt även Harrieth och Ingemar och vi kunde alla sex (förlåt Zita , alla sju) promenera runt på Konstnatten i Eriksöre.

Nästa morgon lämnade vi Eriksöre, vi stannade vid några kvarnar, besökte skördemarknaden i Föra och en öppen trädgård och avslutade i Löttorp. Övernattade gjorde vi på Wikegårds camping, ställplatsen kostade nu 90:- ex el.

På morgonen skildes våra vägar och vi åkte åt olika håll, innan vi skildes var vi och tittade på konstutställningen av Magnus Blomkvist på campingen. Tack Thore, Gunilla, Zita, Harrieth och Ingemar för trevlig samvaro under årets skördefest på Öland. Vi besökte bl a Kapelludden och Himmelsberga innan vi sökte nattplats på ställplatsen, Stenåsa camping, 140:- ex el.

Nu var det dags att ta adjö av Öland för denna gången och vi åkte tillbaka över bron och genom Småland. Vi stannade vid några nedlagda (!) glasbruk, det var geocacher som lockade. Gullaskruv, Rosdala och Lindshammar närmare bestämt, tråkigt att se de förr så blomstrande orterna som nu är nästan ödsliga. Efter en del vägarbeten med stopp, stenskott på rutan och trafikolycka vid Jönköping beslöt vi oss för att stanna ännu en natt, i Falköping, på Mösseberg. På morgonen åkte vi sedan raka vägen hem.