tisdag 4 april 2017

Öland runt - tidig vår 2017

Yes, nu är vi igång efter vinteruppehållet och segdragna förkylningar i omgångar. Vi körde till Kyrkekvarns ställplats, norr om Mullsjö, på söndag eftermiddag och övernattade där. Pris 180:- inkl el. På måndag förmiddag hade vi stämt träff med Lars Lundgren på Din Husbil i Jönköping för att göra årets fukttest på Laikan. Som vanligt blev vi väl mottagna och naturligtvis frestade Lars med nya husbilsmodeller.

Nu blev det raka spåret till Öland och först provianterade vi i Färjestaden innan vi begav oss norrut på ön. Vårt mål var den relativt nya ställplatsen vid Neptuni Åkrar i Byxelkrok, ingen el och så här på försäsongen betalade vi 100:-/natt. Lugnt och skönt var det på platsen och vi gick över vägen och var med ens på det säregna klapperstensfältet, ingen Blåeld så här års men en häftig natur är det.

Vi åkte upp till Långe Erik och parkerade, några danska fiskare och vi var de enda besökarna. Vårsolen var härligt varm och för en gångs skull ingen blåst runt fyren.

Vi körde till Byxelkrok och tog en promenad i hamnen och sedan styrde vi in på kustvägen söderut i sakta mak, denna årstiden kan man göra det eftersom trafiken är minimal på de smala vägarna. Vi stannade för natten på Sandviks ställplats, 140:-/natt och njöt av den vackra solnedgången på första parkett.

Följande morgon körde vi till Köpingsvik och promenerade uppe på klinten på allvarmark. Nu var vädret mulet, blåsigt men varmt i vinden. I trädgårdarna blommade lökväxter. Vi fortsatte sedan söderut till Borgholm och ställplatsen i hamnen, 100:- nu under lågsäsong - utan el.

Vi fortsatte söderut till Borgholms slottsruin och promenerade på Leonors promenad. Nästa stopp blev återigen Färjestaden och ett besök på Paradisverkstaden, för att titta (tja, det blev lite mer än så).
Idag var blåsten kall så vi tog oss sedan ner till en av våra favoritställplatser, Grönhögen - 150:- inkl el. Vi hade köpt med oss lite godsaker från Färjestaden som vi avnjöt medan vi tittade på havets skådespel från insidan av bilen. Jag nämner bara laxtårtan och fantastisk god fisksoppa.

Nästa morgon låg dimman tät när vi vaknade, vi körde till Ottenby och spanade på fåglar, vi såg tofsvipor, strandpipare, strandskator, skrakar, bofinkar, rödhakar, starar och kungsfågel. Vi träffade också våra grannar från Grönhögen, ett par från Ekerö och fick en liten pratstund med dem.

Nu vände vi kosan norrut igen, till Möckelmossen och tog en långpromenad på alvarmark innan tamdjuren släpps (åtminstone såg vi inga djur och ingen färsk spillning heller. Sedan åkte vi norrut till Kårehamns ställplats, där vi handlade fisk i fiskaffären och ägnade oss åt fågelskådning, bl a vigg.

En natt till på Öland, och nu var det riktigt varmt, termometern visadepå +20 grader! när vi kom till Bläsinge hamn, 120:- inkl el. Detta blev en slappardag. Vi satt i solen mest hela dagen och smakade också på ett lokalproducerat öl. På kvällen när temperaturen gick ner gick vi längs stranden i solnedgången (över land).

Innan vi lämnade Öland besökte vi Arontorps naturreservat och tittade på blåsippor, vitsippor och gulsippor. Sedan lämnade vi Öland och körde genom Småland och stannade på Skeda strands ställplats utanför Rydboholm, 100:- ex el. Här träffade vi också ett trevligt par, Lena och Ingemar  från Lidköping och vi hade mycket trevliga samtal där vi bytte erfarenheter om resmål, geocaching och mycket annat. Hoppas att vi ses någon annan gång! Sedan blev det raka spåret hem. Men nu är vi i alla fall igång och längtar redan till nästa tur.