tisdag 19 april 2011

Danmark - Tyskland - Moustiers Sainte Marie

Nu äntligen har vi kommit åt internet, om än på en mycket svag länk. I fredags startade vi vår resa hemifrån och hamnade på kvällskvisten i Danmark vid Faröbron där vi parkerade på en rastplats för natten. Vi tog en liten promenad och beundrade den vackra solnedgången och tog en cach innan vi lade oss att sova. På lördag morgon startade vi tidigt och åkte med färjan från Rödby kl 8.13, sen tog vi oss igenom Tyskland, vi körde 76 mil den dagen, men trafiken löpte bra och vid 20-tiden på kvällen kom vi fram till Lorsch mellan Frankfurt och Heidelberg där vi hittade en ställplats alldeles vid klostrets mur. Där tog vi en kort promenad och loggade en cash, innan vi somnade. På söndag fortsatte vi några mil i Tyskland innan vi passerade den franska gränsen vid 12-tiden. Vi tog det lugnt genom Frankrike och stannade flera gånger, till slut kom vi upp i Jurabergen där vi stannade i staden Arbois på en camping, vi hade verkligen mött våren på dessa dagar; det började med alla gröna åkrar i Skåne till utslagna syrener i Frankrike. Nu kunde vi också äta vår söndagsmiddag utomhus i solskenet, sedan tog vi en promenad i staden och upptäckte ganska snart att hela orten präglades av sin store son Louis Pasteur, som fanns som staty, gatunamn och vinetiketter. På måndagmorgonen fortsatte vi vår resa över Jurabergen och kom så småningom fram till Grenoble där vi började vår resa på Route Napoleon. Vi åkte på slingrande och hissnande, men ack så vackra vägar. En liten avstickare till Mees gjorde vi för att se de botfärdiga munkarna, märkliga stenformationer i berget. På ännu fler slingrande vägar kom vi så fram till ena kanten av kanjonen gorges du Verdon och den lilla byn Moustiers ste Marie. En bedårande liten bergsby, känd för sin fajans. Här tog vi en på en camping 500 m från byns centrum och idag har vi bl a tagit oss uppför en stenig och brant stig upp till en liten stenkyrka. Ovanför kyrkan och byn svävar en stjärna, som enligt legenden sattes upp av en man som klarat sig från fångenskap under 1200-talet och av tacksamhet låtit sätta upp denna stjärna som fortfarande svävar över byn. Lite besök i byns affärer hann vi också med. Imorgon fortsätter vi mot själva kanjonen.