fredag 9 september 2022

Årets Norrlandsresa 2022 - del 1, med födelsedag, rullskidskytte mm

Äntligen kom vi iväg på vår resa norrut. Vädret var strålande och vi åkte genom ett vackert Dalsland. Vi tyckte det var synd att sitta i bilen hela dagen så vi körde till ställplatsen i värmländska Liljedal. Många husbilar, de flesta tyskregistrerade, hade hittat fram till den lilla gästhamnen. I princip var det fullt, men vi ringde och fick lova att stå på parkeringen. 120:- ex el (el +30:-) och all service.

Vi promenerade runt i omgivningen och besökte hembygdsgården, som var stängd, tråkigt för där fanns ett litet glasmuseum som vittnade om att det låg ett glasbruk här en gång i tiden. Det flyttades sedermera till Surte, 1917. Jag minns, sen min barndom i Kungälv, ett flerfamiljshus på Västra gatan som kallades för Liljedal, för de som bodde där hade flyttat från Liljedal till Kungälv.

Men här fanns ett monument som en hyllning till Sven-Erik Magnusson, som växt upp i trakten. Lite längre bort fann vi en minnessten och hyttruiner vid platsen där glasbruket hade legat.

Nu hade vi blåbär i tankarna och startade tidigt och åkte till Siksjöns ställplats, 100:- ingen el och ingen service. Vi gav oss ut på bärjakt och fann blåbär och lite kantareller, inte så mycket som vi fann förra året, men en god början.

Nästa dag var det Bennys födelsedag, efter sedvanligt firande i husbilen åkte vi till Mora, men mycket trafik, någon typ av tävling i Vasaloppsspåret och att finna en parkering var därför inte lätt. Vi fortsatte till Orsa och gick till Orsa kaffestuga och åt en god lunch där.

Vårt mål för dagen var Fågelsjö bortom Åa, 150:- (+50:- för el), ingen service förutom vatten. Sen gick vi en guidad tur i Världsarvsgården, tillika Hälsingegården, som ligger i Dalarna (!), mycket intressant tur och det var bara Benny och jag + guiden. Det tog 1,5 timma och kostade 160:-/person och det var det verkligen värt. Gården Bortom Åa är unik, den har en helt orörd miljö från slutet av 1800-talet. De sista ägarna Mårten och Kristina Persson flyttade på julafton 1917 över gårdsplanen till "nyhuset", som numera kallas Amerikahuset (de hade sett foto från Amerika och ett sådant hus ville de ha)och de lämnade allt från sin gamla tillvaro. De låste dörren och lämnade allting bakom sig och därmed stannade tiden i Bortom Åa. Vilken tur för oss! Vilken skatt de lämnade till eftervärlden!

Bröllopsdörren tillverkades 1821

Amerikahuset eller "nyhuset", i förgrunden en större kopia av en liten handsnidad leksakshäst från gården.

Duktiga hantverkare har bott på gården och lite av uppfinnare som sjulåshärbret. Här satte guiden oss på prov han låste upp alla sju låsen med allt vad det innebar med kluriga "twistar" vid varje lås och bad oss sen försöka låsa dörren! Det var inte lätt, men Benny löste det medan jag snurrade till det.

Orörd interiör från gården

En hel garderob fylld av kläder i mycket gott skick, inte ens kläderna fick följa med till "nyhuset"

Nästa morgon drack vi förmiddagskaffe med hembakat i Amerikahuset innan vi lämnade denna spännande plats.

Sen fortsatte vi vår resa norrut, tog av vid Sveg och körde via Vemdalen till hotell Klövsjö Fjäll, en lyxig ställplats med all service, 8 platser och kostade 285:- inkl el. Utsikten var mot backen, men fina miljöer så vi tog en rejäl kvällspromenad.

Nästa dag körde vi till Östersund, vi hade läst att det pågick rullskidskytte-SM där. Vi åkte dit och fick se våra duktiga skidskyttar i aktion. Elvira Öberg vann och hennes syster Hanna kom tvåa sen var det sekundstrid mellan Stina Nilsson och Anna Magnusson, som Anna vann. Kul att vara på plats och se tävlingen. Efter prisutdelningen var det killarnas tur och där var Ponsiluoma segrare med Sebastian Samuelsson och Peppe Femling i hasorna. Vi åkte sedan till ställplatsen/parkeringen vid Storsjön, 5:- /timma dagtid och gratis på natten fram till klockan 9 på morgonen. En kvällspromenad i Östersund hann vi med innan det var dags att sova.