torsdag 13 juni 2024

Ölandsresan i början av juni 2024

Denna resan gick till Öland tillsammans med Gunilla, Thore och hunden Zita i deras Laika. Vi körde genom Småland och stannade för natten på Bigård Birgitta, en ställplats inne i Smålands skogar, pris 200:-, enda servicen var vatten, man kunde få el också och vissa platser var bokningsbara. En mysig liten handelsbod fanns här också som saluförde honungs- och bivax-produkter, ostar, korvar, glass och lite hantverksprodukter.

Sen körde vi över Ölandsbron, besökte turistbyrån och försåg oss med broschyrer med aktuell information över Öland, sen körde vi över till andra sidan ön, till Bläsinge hamn. Vi fick två fina platser med utsikt över havet, men rätt som det var vände vinden och det blåste rejält, så vi flyttade oss ner till Bläsinge strand, 120:-/natt. Här fick vi lä och kunde sitta ute och njuta av solen. Vi fick också trevligt besök av Marita och Owe som också hade valt Öland som resmål. Senare på kvällen gick vi längs stranden medan solen gick ner.

Vi åkte vidare och stannade för att köpa lite plantor på Bläsinge bygata, nästa stopp blev Stenåsa Naturbutik och trädgård där vi gick runt och tittade på ute och inne.

Vi fortsatte ner till lilla Skärlövs hamn, där vi hade tänkt stanna för natten men här fick man verkligen hålla i hatten, vinden låg på här. Här ute förliste Regalskeppet Kronan 1676 under Slaget vid Öland mot en dansk-nederländsk flotta. Under striden exploderade skeppets krutmagasin och Kronan sjönk. 1980, efter 300 år, fann man vraket. På Kalmar länsmuseum kan man få veta mycket mer (ett besök rekommenderas - vi var där för några år sedan). En promenad gjorde vi innan vi åkte vidare och träffade en trevlig dam som bodde i den gamla filéboden , numera en jättemysig stuga, hon öppnade dörren så vi fick komma in och titta. Nästa stopp blev Nordqvists Nötkött, ett populärt ställe, många kunder var där och handlade och vi köpte deras specialitet grönpepparsalami. Sedan stannade vi i Gräsgårds hamn, ställplatsen kostade 150:- ex el.

Nordqvists Nötkött

Vi brukar besöka "Öland spirar" tillsammans, men i år blev det inte så. Roligt att uppleva ön under försommaren, det är som att åka genom en blomstrande trädgård med Vallmo som dominerande inslag. Vi gjorde ett besök i Albrunna och handlade några plantor till, innan vi tog oss till Himmelsberga för att vara med på nationaldagsfirandet där. När vi kom från firandet hamnade vi i en Veteranbilsträff. Här, i Himmelsberga,  kunde vi också övernatta, 50:-/natt,ingen service.

En nostalgisk Benny minns sin första bil, en Hillman 1955 (denna dock en senare modell)

Nu styrde vi kosan till Äleklinta och parkerade uppe på klinten och promenerade sedan till Bruddestad Fiskeläge som låg ca 2 km bort. Det blev många stopp på vägen för att fotografera och titta på alla blommor och växter längs vägen. Att konstnärer trivs här och hittar många motiv, det kan jag förstå - vi träffade på två damer som satt och målade.

Ölands Solvända

Blåeld

Vi överraskades av en åskskur när vi skulle gå tillbaka till husbilarna, så då gick det undan - vi blev ganska blöta trots att vi hade regnjackor i ryggsäckarna. Vi åkte sedan till Skedemosse, ett ölbryggeri med ställplats (bryggeriet var stängt men ett museum fanns det om guldfyndigheterna bla som de funnit i trakten). Vi övernattade och besökte sedan museet på morgonen därpå. Ställplatsen kostade 100:-, ingen service. Skedemosse är en av Skandinaviens största forntida offerplatser. Här offrades djur, vapen, guld och människor. På museet kan man se kopior av den mäktiga guldskatten.

Denna tid lär kallas "Orkidéernas tid" så vi gav oss ut på jakt vid Ismantorps borg och där fanns de, orkidéerna alltså!

Nattviol

Krutbrännare

Sen åkte vi till Himmelsberga igen, spelade Mölkky och firade hunden Zita som fuller 12 år idag.

Nästa dag lämnade vi Öland och besökte Målerås Glasbruk och tittade på allt fint glas, vi fikade med kristallkaka innan vi åkte vidare till Böttemåla Gård, lite söder om Värnamo, 170:- ex el.

Vad passade bättre än att spela Husbilsspelet

Den blev en fin resa till Öland och vädret var med oss nästan (!) hela tiden. Tack Gunilla och Thore för trevlig samvaro under veckan.

Paradisbusken hade slagit ut när vi kom hem.