tisdag 6 juni 2023

Öland spirar 2023

Vi hade inte varit hemma i Sverige många dagar innan det var dags för nästa husbilstripp. En fin tradition som vi haft några år tillsammans med Gunilla, Thore och Zita är att besöka Öland och evenemanget "Öland spirar". Dessutom ville vi gärna fira Gunilla som fyllde år.

Vårt första stopp blev vid Hedareds stavkyrka, söder om Alingsås. Här bjöd födelsedagsbarnet på tårta och vi njöt i det vackra vädret.

Vi fortsatte söderut och nästa stopp blev vid Rydaholmssjön, där vi tog en bensträckare bland vitsippor och gullvivor. Övernattade gjorde vi sedan på Broakulla ställplats och camping, 230:- inkl el och all service, det finns även platser utan el; 180:- (Johansfors glasbruk låg här, endast byggnaderna finns kvar). På kvällen fick vi besök av värdparet som hälsade oss välkomna och bland annat överräckte en liten chokladask. Trevligt!

På morgonen fortsatte vi till Öland och åkte först till turistbyrån och försåg oss med kartor och broschyrer för "Öland spirar 2023". Många handelsträdgårdar lockar med erbjudande, man kan besöka öppna trädgårdar, konstutställningar och hantverkare. Ett av ställena som vi besökte var Borgholms Handelsträdgård, där handlade vi tomatplantor bland annat. Övernattade gjorde vi sedan på Smedjans ställplats i Köpingsvik 200:- inkl el och all service(?) (gråvattentömning är jag lite osäker på?).

Nästa morgon styrde vi kosan söderut och i Mörbylånga besökte vi Mirabellgården, här botaniserade vi bland kryddväxter och grönsaksväxter mm. Mycket Italieninspirerad trädgård med krukor och annan keramik från just Italien. Vi stannade och fikade på Albrunna rastplats med fin utsikt över Kalmarsund. Vi promenerade sedan till Albrunna trädgård och handlade en del växter.

Sedan åkte vi till Ventlinge ställplats, 180:- ex el (el +50) och all service. På eftermiddagen promenerade vi in till Grönhögen, dryga 2,5 km och var med på invigningen av Årets Ölandsby och återvände sedan till ställplatsen.

Sydölands kyrkokör sjunger

Vi sökte skugga och vila längs muren

Samuel Wilén, en 16-årig lokal förmåga underhöll

Nästa dag hade vi stämt träff med Harrieth och Thomas på Bläsinge bygata, populärt ställe! Vi lyckades i alla fall få plats för tre husbilar och kunde gå runt och titta på växter och mycket fin konst.

Ateljé Himlavid

Vi stannade för natten på Arontorps ställplats, 250:- inkl el och all service. Ställplatsen ligger vackert i terrasser. Kvällen avslutades med ett parti Mölkky.

Nu var det dags att vända hemåt igen och vi lämnade Harrieth och Thomas på Öland och började vår hemresa. Ett stopp gjorde vi i Orrefors och gick en promenad, men sedan var det inte lätt att finna någon ledig plats att stanna på, vår lunch intog vi vid ett köpcenter i Vetlanda, men det gick bra det med!

Då har vi avslutat ännu en trevlig husbilsresa tillsammans med Gunilla, Thore och hunden Zita och kul att även få vara tillsammans med Harrieth och Thomas.