torsdag 25 maj 2023

Två Laikor på äventyr i Europa våren 2023 - del 17: Wolfenbüttel, Elbe, Burg och hem

Vi fortsatte nu vår hemresa och när vi kommit en bit var vägen helt avstängd, men en trevlig herre i bil körde upp jämte oss och förklarade hur vi skulle köra. Sen körde vi på fina vägar genom ett vackert landskap med gula rapsfält, vindsnurror och nationalparker. När vi kom till Harz körde vi in i ett landskap med döda träd, det såg riktigt spöklikt ut! Vi anlände till  Wohnmobilpark Okeraue i Wolfenbüttel. Avgiften 19,5 Euro inkl ström och all service. Här ingick det också ett stadskort för museum mm.

Wolfenbüttel har haft ett anmärkningsvärt turbulent förflutet. Bland annat under trettioåriga kriget besegrade svenska trupper en kejserlig bayersk armé här. Staden har 500 gamla korsvirkeshus.

Vi gav oss av på upptäcktsfärd i staden.

Judiskt minnesmärke

Krambuden

Klein Venedig

Ttrinitatskirche

Nästa morgon fortsatte vi vår hemresa, stannade och handlade och fick tag på färsk vit sparris. Mycket trafik, inte långt från Hannover till sist kom vi fram till en ställplats vid Elbe, Wohnmobil Stellplatz Geesthacht, automaten som man skulle betala i var övertäckt, så ingen kostnad denna natt. Vi tog en promenad i omgivningarna och hittade en del trevliga geocacher.

Nästa dag körde vi till Burg, trafiken tätnade när vi kom ut på A1, men vi slapp Hamburg! Ställplatsen, som vi checkade in på, kostade 22 Euro, inkl el och svartvattentömning, vattenfyllning och gråvattentömning 1 Euro. Vi hade bestämt att ha vår sista gemensamma middag på Landhaus Kröger i Burg, vi har varit där förut och vet att deras schnitzlar aldrig gör oss besvikna.

Vi blev inte besvikna denna gången heller, vare sig vi valde "special", cordon bleu eller någon annan variant.

Glögg, pepparkakor och ost denna ruggiga kväll i Burg

Vi lämnade Burg på morgonen, tog färjan till Rödby, åkte genom Danmark och så färjan Helsingör-Helsingborg och så var vi hemma i Sverige igen.

Vi är tacksamma för att allt gått bra utan större intermezzo! Våra tankar går nu till alla som drabbats av översvämningar och skred i Italien i det område som vi vistades i både på vår nerresa, såväl som på vår hemresa.

Tack Kicki och Inge för roliga och upplevelserika dagar tillsammans med er, tänk: vi har varit på resande fot i nästan 6 veckor?!

1. Tack för att vi fått ta del av er långa resa via bloggen. Jag har haft det som kvällsläsning två kvällar innan jag kom till sista delen. De här inläggen ska vi kolla närmare på när det blir vår tur att köra söderut i början av september. Ha en bra sommar med fina husbilsturer.

1. Vad roligt att ni orkat läsa vår blogg. Den blev lång, men vi upplevde så mycket på resan. Har ni några frågor? Hör gärna av er. Vi vill även önska er en fin husbilssommar och en härlig resa söderut i september.