söndag 23 oktober 2022

Lights in Alingsås 2022 med mera

Förra veckan besökte vi Alingsås, dels för att träffa Marita och Owe och dels för att gå årets ljuspromenad, en fin tradition som vi gjort sedan 2005. Vi hade siktat in oss på onsdagen eftersom vädret skulle bli bra då. När vi hade installerat oss på Savannen kom Owe och hämtade oss i personbilen och vi åkte till Marita och Owes fina lägenhet vid sjön Gerdsken. Det närmade sig lunchtid och vi blev bjudna på lunch på restaurang Sjöö. Jättegod mat och bra service!

När det började mörkna utrustade vi oss med varma kläder och reflexer och gav oss ut på vandring i "Ljuset".

Sen gick vi tillbaka till Marita och Owes lägenhet och blev bjudna på kvällsmat. Klockan blev mycket innan vi promenerade genom ett folktomt och öde Alingsås till Husbilen. Efter en god natts sömn kom Owe och hämtade oss med personbilen igen och vi åt frukost tillsammans innan det var dags för oss att följa med på en hemlig utflykt. Färden gick till Kälströms gård utanför Nossebro. En butik med inredning, färg och ett mysigt café.

Vi stannade sedan vid Mjörn och gick en skogspromenad innan det var dags för middag. Lyxigt att åka iväg med husbilen och få sätta sig vid dukade bord!

Nästa dag träffade vi Marita och Owe inne i centrum och shoppade lite och då blir man ju som bekant kaffesugen, så det blev ett besök på Nygrens Café innan det var dags för finalen på vårt Alingsåsbesök denna gången; Lunchkonsert i Christinae kyrka,där vi lyssnade till Linus Landgrens konsert med verk av bl a Böhm, Thiman, Händel m fl på orgel och Debussy på piano. En fin avslutning på härliga dagar i Alingsås. Ja, fast vi hann också med ett besök på Alingsås museum och den nyligen funna Bronsskatten som visadas där, fram till 6 november.

Tack Marita och Owe för ett, som vanligt, välplanerat och trevligt besök!

1. Visst var ”Lights in Alingsås” fint i år. Vi har inte varit där sedan 2018 och då tyckte vi det var sådär.
    Savannen tycker vi fungerar ypperligt som ställplats. Vi har stått där och så tagit tåget till Göteborg eftersom Göteborg inte gjort sig känd som någon husbilsvänlig stad precis.

1. Ja det var det absolut och vi hade en så fin kväll när vi gick promenaden, inget regn och ingen blåst. Savannen är perfekt att parkera på för natten, nu hade de ju också öppnat upp den delen som avgränsades tidigare i år. Perfekt att ta tåget till Göteborg från Alingsås. Vi kör numera aldrig med bilen i Göteborg utan tar också hellre tåget från Stenungsund (vi bor utanför samhället).