fredag 14 oktober 2022

Höstresa till Österlen

Förra veckan var vi på en härlig resa till Österlen, men vi övernattade först i Småland, närmare bestämt på Berghems Prästgård, 160:- inkl el och all service förutom tömning av gråvatten. Här har utvecklats en del sen vi var här för drygt två år sedan. Fräscha utrymmen för dusch och toalett och till och med en pool (som dock inte var öppen nu). Fina möjligheter till promenader på den nedlagda järnvägen. Vi såg också anslag om fiske i Lagan, som rinner intill ställplatsen på gångavstånd.

Följande dag åkte vi till Södra Ljunga och parkerade vid vandrarhemmet, tänk där bodde vi för många år sedan, långt innan husbilen gjorde insteg i våra liv. Här fanns en labcach som tog oss runt området som en hyllning till Pehr Henrik Ling, den svenska gymnastikens fader, som är född här i Södra Ljunga där hans far var kyrkoherde.

Vi fortsatte sedan till Skåne och Österlen, passerade Kivik och åkte några kilometer söderut till Svabesholm där årets äppeltavla fanns. Själva skördemarknaden var slut, men det pågick eftermarknad,. Vi beundrade äppeltavlan, handlade äpplen och annat smått och gott. Äppeltavlan är byggd med ca 35.000 äpplen, ca 12 sorter och mäter 108 kvadratmeter.

Vi stannade i Kivik i två nätter och besökte olika ställen, som hamnen i Kivik och Buhres fisk. En fika på Kiviks Café och Bageri hann vi också med och köpte fler äpplen och päron av lokala försäljare, övernattade gjorde vi vid stranden i Vitemölle. Vilket väder vi fick under dessa dagar!

Nästa morgon fortsatte vi norrut igen och stannade i Degerberga hembygdsgård och gick en labcach- promenad mellan alla fina byggnader. Här fanns också ett museum med en del av skulptören Ivar Johnssons verk, men det var inte öppet.

Färden gick ytterligare norrut och vi hamnade till slut på Moarps B&B lite norr om Lammhult i Småland. En smal skogsväg ledde oss till ställplatsen som är belägen vid en liten sjö, 100:- + el 50:-, ingen övrig service. Verkligen ett lugnt och rofyllt ställe.

Vår resa nästa dag tog oss längre norrut och vi gjorde först ett stopp vid Svennarums bygdegård, där ännu en labcach lockade och vi fick en fin promenad bland de gamla byggnaderna.

Nästa stopp blev strax före Falköping, Falekvarna - där vi åter igen gick en labcachrunda. Denna tur tog oss runt bland kvarnminnen på fina iordningställda trä-trallar och -broar.

Dagen avslutades på fina Brännebacka gård, 160:- + el 40:- (okt-apr) och all service, mycket fräscht och fint!

Nästa dag var vi hemma igen, efter ännu en trevlig tur i ett höstlikt Sverige.

1. Härlig resa ni gjort. Hoppas vi ses snart igen på någon av våra resor i vårt avlånga land.

1. Ja, det var en fin höstresa i år. Vi hoppas att vi ses igen nästa säsong. Ha det så bra!

2. Vilken härlig resa off season! Äppeltavlan är verkligen läcker, nu är det likaså några år sedan vi var nere i Kivik på hösten. I år fick vi nöja oss med löktavlan i Ventlinge på Öland.
    Kvarnturen i Falekvarna har vi naturligtvis gått. Det var en av alla närliggande leder vi gått under pandemin!

3. Ja vi njöt verkligen av den fina vädret på denna resan. Tavlan var som vanligt fin och den nya platsen var rymligare än hamnen, kanske inte lika mysig?! Geocaching tar oss till många skiftande platser som vi annars förmodligen bara hade passerat. Vi missade dock löktavlan på Öland i år. Önskar er en fortsatt fin höst!