lördag 9 oktober 2021

Ölands skördefest 2021 och lite Småland

Ölands skördefest var målet med denna resan. Vi är fortfarande restriktiva när det gäller folksamlingar, men vi lyckades åka runt på södra delen av Öland och undvek på så sätt att frottera oss med alltför många.

Innan vi kom till Öland övernattade vi i Småland, i Johansfors på Brokulla ställplats och camping, 150:- inkl el, vatten gick att få vid en bensintapp. Vi välkomnades av värdinnan med en godie-bag med ätbart innehåll och hon berättade också att planer finns att tömning av toa-tank skall bli möjlig nästa säsong.

Nästa morgon körde vi över Ölands-bron och stannade till vid turistbyrån och fick aktuella broschyrer om skördemarknaden innan vi fortsatte till Ventlinge ställplats, 150:- ex el, men inklusive all service (elplatserna var fullbokade). Fördelen med att stå här, är att man har sin plats och kan åka iväg på turer och inte behöva leta upp någon ny plats. Dessutom är det gångavstånd till Norrgårdens Gårdsbutik där man kan inhandla olika grönsaker som potatis, lök, rödbetor och mycket annat och där man kan beskåda årets löktavla.

På kvällen är tavlan belyst

Vi åkte också runt och besökte bland annat Albrunna, Kastlösa, Örtagården i Stora Frö och körde sedan rakt över Alvaret och stannade till i Alby innan vi vände åter till Ventlinge.

Albrunna

Smide i Kastlösa

Kaffepaus i Allégården, Kastlösa

Stora Frö

Alby

Kvällspromenad i Ventlinge

Fullt på ställplatsen i Ventlinge

Nej vi var inte precis ensamma på Öland under dessa dagar, men vi hade tur med vädret om man bortser från blåsten så vi promenerade mycket i det vackra landskapet. Vi åkte sedan över bron och stannade i Kalmar, närmare bestämt ställplats Ölandskajen, 220: - inkl el, toa och dusch. Nu var vi mitt i centrum och  promenerade runt bland dessa trevliga och lärorika labcacher som placerats ut där. Ett bra sätt att lära sig mer om t ex Kalmarunionen mm. Vi besökte också Kalmar Länsmuseum och såg utställningen om Regalskeppet Kronan och Jenny Nyström-utställningen.

Kalmar Domkyrka

Kalmar slott

Monument Kalmarunionen

Regalskeppet Kronan

Kullzénska caféet: kaffe och kanelbulle på kanelbullens dag

Vi fortsatte sedan till Orrefors där vi promenerade runt. Beklämmande att se byggnaderna där glasbruket tidigare huserade, men som nu stod tomma. En glashytta fanns dock, men den var inte öppen. Vi träffade en man som sade sig tillhöra "Järnbröderna", en grupp gentlemän som träffades och restaurerade hammarsmedjan. Han erbjöd oss en guidad visning och vi tackade naturligtvis ja. Mycket intressant!

Vi övernattade sedan på Strandbadets camping i Älghult, 120:- ex el, +30 el och all service. Här var vi helt ensamma, men det var lugnt och fridfullt.

Nästa dag fortsatte vi vår resa norrut och stannade vid Nässjö hembygdsgård och promenerade runt där en sund och körde sedan till Bogla ställplats 120:- inkl el och då kom regnet!

På morgonen hade vi tio minuter till Jönköping där vi träffade svägerskan Kicki och svågern Inge på Din Husbil. De hade några saker att åtgärda på sin husbil så tillsammans åkte vi i vår husbil till Huskvarna. Först besökte vi Rudenstams Gårdsbutik och kafé. Så vackert det låg, tankarna for till Toscana, fast nu var det äpplen och päron. Vi handlade frukt och annat i butiken och åt även lunch, mycket gott.

Vi besökte också  Huskvarna museum, rena nostalgitrippen bland symaskiner, mopeder och interiör från 70-talet.

Vårt sovrum hade precis dessa färger 1975

Smedbyn, Huskvarna

KIcki och Inges husbil var klar så vi åkte till Osets ställplats i Huskvarna, 200:- inkl el och all service.

Nästa morgon var det dags för oss att lämna vår husbil till Din Husbil för en garantiåtgärd, men den tar längre tid så vi fick lifta hem med Kicki och Inge. På hemvägen stannade vi i Vara och åt en god lunch på Café Nordpolen och tänk det ingick tårtbuffé i dagens lunch!

Nu väntar vi på att få hämta hem vår husbil innan säsongen är slut.