onsdag 19 maj 2021

Öland, maj 2021

Vi körde över Ölandsbron och kan än en gång konstatera att vi kommit till solen och vindarnas ö.  Solen sken från klarblå himmel, men vinden var kall. Vårt mål var Ventlinge ställplats/camping, 150:- + 30:- el och med full service. Här stannade vi i tre nätter, dels för att vi trivs på ställplatsen, men också för att vinden avtog och vi fick härlig sommarvärme. Det blev promenader på Alvaret med solvända och orkidéer mm, men också längs stranden där vi såg sälar som fångade fisk och njöt av solen och värmen.

Följande förmiddag lämnade vi Ventlinge och åkte till Färjestaden där vi strålade samman med Gunilla,  Thore och Zita och åkte tillsammans till Sollidens slott, där vi bl a beundrade Bertil Valliens glasutställning i slottsparken (även här fick vi 50% på inträdet med våra kulturarvskort).  Här stötte vi också på Bennys kusin Stephan med fru Monica som också hade valt Öland för sin husbilssemester.  Vi tillbringade eftermiddagen och natten på ställplatsen vid Halltorps Gästgiveri, 150:- inkl el och all service förutom sopkärl. Här satt vi ute och grillade och kunde sitta ute till sena kvällen.

Nästa dag åkte vi tidigt, när de öppnade, till Mellböda och startade kakrallyt, en kaka i kruka och kaffe för 60:-/person. Den tomma krukan tog vi med oss till Böda hamn och den lilla boden Miss Sally, som lät oss välja en fjäril på pinne var, som dekoration till vår kruka. Mycket corona-säkrat utomhus. Sista anhalten var B Ströö plantor, där vi fick ta var sin stickling att plantera i våra krukor. Benny och jag valde en chili- och en ramslök-planta. Kul idé, vi åkte rallyt för två år sedan men nu hade man spritt ut deltagandet på fyra dagar för att undvika trängsel.

Därefter åkte vi till Trollskogen och fick en rejäl promenad bland gamla ekar, tallar, båtvrak och blommor. I Nabbelunds hamn sökte vi sedan nattlogi, 170:- ingen el men för övrigt service.

Nu var det dags för ett besök till Byrums raukar och en bit längre bort var det en äng med orkidéer. I evenemanget Öland spirar ingick besök i många trädgårdar, vi valde lilla Chilirutan och därifrån gick vi med en chiliplanta och en fänkålsplanta. Det blev ännu en natt på Halltorps ställplats och innan det var dags att sova gick vi en kvällspromenad i Halltorps hage bland gullvivor, orkidéer och andra växter.

Sista dagen på Öland för denna gången. Ett till besök under Öland spirar hann vi med, i Bläsinge och Ateljé Himlavid. Vackra tavlor och mycket rigoröst ordnat för att undvika trängsel. Även här sålde man växter och vi fick gå in i den privata trädgården. En promenad på Alvaret blev finalen på besöket, där vi till vår stora glädje bland Orkidéer hittade den lilla Krutbrännaren. Vi fann också bergskrabba, Ölandssolvända och Alvargräslök.

Vi lämnade Öland och åkte genom Småland och stannade för natten på ställplatsen vid Store Mosse Naturum. På kvällen gick vi en tur och var bland annat uppe i fågeltornet.

På morgonen skildes vi från Gunilla, Thore och Zita efter några trevliga och upplevelserika dagar och vi åkte hem via Limmared, där vi gick en cachpromenad innan regnet kom.

Hemma igen efter ännu en härlig resa och funderar nu på vart det bär hän härnäst?!