onsdag 22 juni 2022

En liten bit av Östergötland - juni 2022

För tre år sedan följde vi kusten från Kalmar till Gamleby och tänkte nu fortsätta kusten i Östergötland.

Via Jönköping och Eksjö kom vi så in i Östergötland och stannade på lilla mysiga Rydsnäs ställplats vid sjön Ö Lägern, 150:- (+50:- el), tömning av toan och vatten ingick också. Ett trevligt bemötande är trevligt och vi träffade först en dam som berättade om platsen och sedan även en herre som tog upp betalning och tipsade om en runda som man kunde gå, roligt när man känner sig välkommen! Vi tog en cachpromenad in till den lilla byn. På kvällen gick vi en bit på rundan men fick fly för myggen som var otrevligt närgångna.

Nästa dag fortsatte vi norrut. I Österbymo träffade vi på jätten Bule, och fortsatte sedan till Ydregården där vi fikade.

Vi åkte vidare till Kisa och besökte bl a Emigrantmuseet. Parkerade gjorde vi på en angiven plats för husbilar, här kan man också övernatta, men vi fortsatte vår resa.

Här står Kisamor staty, en av traktens läkekvinnor

Vi stannade sedan i Rimforsa vid sjön Åsunden och Kinda kanal, gratis i 24 timmar men ingen service. Fin promenad längs kanalen. Vi trodde att vi skulle bli ensamma här, men innan kvällen var slut var det fullt av husbilar från Tyskland, Österrike, Norge och Sverige. En tyst och lugn plats.

Nästa dag körde vi på småvägar till Valdemarsvik,där vi bokat ställplats 250:- inkl el och all service. Ställplatsen ligger centralt och nu var det dags att utforska staden. Förutom en geocachrunda,såg vi ett rosarium med många fina rosor. Vi besökte också en utställning på turistbyrån kring bygdens son fotbollsspelaren Nils Liedholm, som föddes här för 100 år sedan! "Från Valdemarsvik till Italien".

Vi lämnade Valdemarsvik på förmiddagen och körde på små, smala och slingriga vägar till Gryts skärgård. Här var det svårt att hitta någonstans att stanna och parkera så vi körde till Gryts varv, 130:- inkl el. Servicen var inte helt färdigutbyggd, men vi fick tillgång till det vi behövde. Tyvärr var restaurangen inte öppen förrän till midsommar. En trevlig värd, som själv bodde i sin husbil bredvid oss, tipsade om Kärlekens trädgård med rhododendron och rosor som man kunde promenera till. Promenaden kom dock av sig när molnen tätnade, åska och skyfall som avlöste varandra så det blev en mysig eftermiddag i husbilen istället. På kvällen klarnade det upp och blev magiskt vackert.

Följande morgon, innan vi lämnade området, besökte vi Kärlekens trädgård, verkligen en oas i skogen med rhododendron i full blom, men dessvärre inga rosor ännu. Jan Gillquists och Karola Messners trädgård på Lilla Vik vid Östersjökusten. Vi läste att det skulle vara ca 700 rhododendron, vi räknade dem inte men de var många och den ena vackrare än den andra. Här och var fanns statyer av Karola Messner utplacerade bland blommorna. Inträdet 75:-/person och tydligt markerade leder hur man skulle gå.

Innan vi lämnade Gryt besökte vi också Gryts Handelsträdgård och köpte ett persikoträd, detta skall bli spännande! Nu var målet St Annas skärgård, GPS:en tog oss på en smal grusväg och vi befarade att vägen som vi valt skulle vara grus hela vägen, men till vår lättnad kom vi ut på en asfalterad väg efter en knapp mil. Vi körde sedan till Båtsholms ställplats, som låg vid vattnet, inga skyltar eller information, men vi hittade ett telefonnummer på nätet. En dam svarade och när vi inte skulle ha el, sa hon att då kan vi bara swisha 170:-, ingen tömning och bara lite vatten fick vi ta (ont om vatten sa hon).
En kvällspromenad och en cach avslutade dagen.
Gryts Handelsträdgård

Persikoträdet

En lugn natt och på morgonen körde vi till Tyrislöts Kajak och Lanthandel, läskigt smal väg dit, men så vackert det låg. Det visade sig att ägarinnan bott i våra trakter och då får man genast mycket att prata om, trevligt! Men det var många som ville fråga och ha hjälp av henne så vi fortsatte till campingen/hamnen och där låg St Annas skärgårdsmuseum. Vi åkte också till St Annas gamla kyrka och den var öppen för besök.

Vi anlände till Stegeborgs ställplats, som vi förhandsbokat, 220:- inkl el och all service. Mycket fin ställplats, som valdes till årets ställplats 2021. De höll på att anlägga nya platser så man förstår att den är populär. Vi hann njuta en stund i solen innan det började duggregna. Ett besök till slottsruinen fick det bli, med våra kulturarvskort blev inträdet 40:- för oss båda.

Färjan över Slätbaken

Nästa morgon sken solen från en klarblå himmel och vi tog en promenad innan vi åkte vidare.

Vi fortsatte till Söderköping och ställplats Göta kanal, 185:- ex el och övrig service ingår. Det var resans varmaste dag, vi promenerade runt i den trevliga staden, det är några år sedan vi var här sist. Längs kanalen konkurrerar glassförsäljare om kunderna. Det mest kända "Smultronstället" hade långa köer. Vi valde italiensk glass när vi gick tillbaka till husbilen.

En kvällspromenad in till centrum, det var musik lite överallt, trubadur-Simon, mässingsorkester, storband, dansare och  gatumusikanter med flera. Örtagården var en trevlig trädgård, väl skyltad vilka växter som fanns där.

Passagerarbåt passerar på kanalen

Trubadur-Simon underhåller

Mose brinnande buske, stora exemplar!

Fotografens resultat

Nästa dag lämnade vi Söderköping och började vår hemresa, vi stannade i Boxholm och gick en geocachrunda där. Sen stannade vi på ställplats/camping Timmerö, strax utanför Boxholm, 160:- ex el (el 40:-) och annan service förutom gråvatten. Härlig solig dag, men trots närheten till bad i Svartån, solbadade vi bara.

Vi sneddade sedan mot Vättern och passerade Tranås och kom till slut fram till E4:an vid Gränna. Målet för dagen blev Brännebacka gård utanför Grästorp, 160:- + 20:- el och all service.

Nu var det raka vägen hem efter denna lilla tripp. Hur är det man brukar säga: "Borta bra men husbil bäst" men att komma hem är inte så dumt det heller.

Det blev många foton denna gången också, fast intentionen var att blogga med några få bilder?! Men Sverige är ju så vackert och det finns ju så mycket att se!