måndag 29 juni 2020

Pioner, Ålleberg, Vedkonst, Choklad mm

En liten tur tillsammans med Gunilla och Åke i Västergötland. Vi träffades vid Guldsmedsgården i Annelund och fick se många vackra pioner i full blom, men en del var utblommade.

Vi fortsatte sedan till Ållebergs ställplats, 100:- ex el (+50:- el) och efter middagen promenerade vi till restaurangen och köpte var sin glass och beundrade utsikten. Sedan blev det en härlig kväll medan solen så sakta sjönk, vilken utsikt! Vi såg bl a en ballong som denna kväll kom seglande från Falköping, men nästan ingen vind (för ovanlighetens skull) denna fina sommarkväll.

Vi tog en morgonpromenad och såg bland annat nattviol och många andra blommor. Nu blev också Gunilla och Åke invigda i geocachingens förtrollande värld.

Vi lämnade Ålleberg och körde till Gökhem och årets vedkonst "Världsutställningen 2020".

Vi fortsatte sedan till Alphems arboretum, Floby och gick runt i parken.

Huset har blivit förebild för Snövits hus i Walt Disneys tecknade serie.

Vi tog in på Sämsjöns camping, 180:- ex el (el finns), som tur var hade vi bokat plats för den lilla campingen var fullbokad. Mysig camping, enda minuset var att det inte fanns möjlighet att tömma toa-tanken. Små detaljer med mycket humor fanns det lite varstans på campingen. Badmöjligheter fanns alldeles intill och några av oss nyttjade detta. I den varma kvällen spelade vi sen Mölky(?).

Som tur var slapp vi att använda denna!

Ny morgon, nya upplevelser! Mer bad och en titt på den fina kyrkoruinen från 1200-talet innan det var dags att lämna campingen. Vi åkte till andra sidan av Sämsjön och besökte Alboga choklad och Blommor o Jord, tre duktiga systrar drev detta jättemysiga ställe.

Nästa stopp blev Textil i Od och där passade vi på att fika mellan bilarna innan vi åkte till Gäsene och handlade ost i en folktom butik. Sen stannade vi för natten vid Gräfsnäs slottsruin. inga avgiftet här. Även här hägrade badet men väl framme möttes vi av en skylt att man avrådde från bad pga algblomning, så det blev en promenad i parken istället.

Tänk vad mycket man kan uppleva på bara några dagar, tack Gunilla och Åke för trevligt sällskap.

1. Så kul att följa med på er resa i våra hemtrakter. Ålleberg åker vi gärna upp till och där har vi också loggat geocacher (även om vi har några kvar). Vilket otroligt växthus, Blommor och jord har vi aldrig hört talas om. Visst är vedkonst en ett kul påhitt som ger massor med slantar till ett gott ändamål!

1. Tack för att ni följer oss. Vi lyckades bara logga 2 geocacher på Ålleberg i värmen men vi återkommer nog dit fler gånger. Blommor o Jord var ett mycket trevligt och välskött växthus som vi gärna rekommenderar. Kul att se de entusiatiska vedkonstnärerna åstadkommit även i år. Läste någonstans att de samlat in 138000kr 2019. Önskar er en trevlig sommar!