söndag 31 maj 2020

Bisonfarmen i Gate och Göta kanal

Ännu en liten minitur i vår närhet. Vi åkte till Bisonfarmen i Gate och ställplatsen där, 190:- inkl el.
Ställplatsen ligger högt med fin utsikt över Vättern. Vi promenerade och såg bisonoxarna, grisar och hönsfåglar av olika slag. I skogen var det rena John Bauerstämning och massor av blåbärskart. Gårdsbutiken var öppen och vi handlade bisonburgare som vi sedan tillagade vid husbilen tillsammans med olika grönsaker. Det smakade gott, men var väldigt mäktigt.

Nästa dag åkte vi till Tåtorp, där Göta kanal rinner ut i sjön Viken. Vi promenerade längs kanalen och övernattade sedan på ställplatsen, 95:-, men mycket enkel och ingen annan service. Lugnt och skönt var det.

Till nästa ställplats hade vi inte lång bit, Jonsboda camping och ställplats. 200:- ex el (el +50:-).
Nu blev det cachjakt åt Törebodahållet innan det var dags för middag. Senare på kvällen skulle vi gå en kort promenad, men när vi fick se att det fanns en geocach till inom räckhåll var det ju bara att trava på. Klockan var 22.30 när vi kom tillbaka men vilken vacker solnedgång det blev!

På hemvägen åkte vi till Silverfallet och en bit av Vallevägen. Vi hade fått tips om att här är så vackert på våren med alla körsbärsträd som blommar, nu var vi lite för sena för träden var utblommade. Men, hit åker vi gärna ett annat år och promenaden till Silverfallet var så vacker, men lite vatten i fallet.

Vi passade också på att stanna till och gratulera svägerskan, Kicki och svågern, Inge som firade sin 43-åriga bröllopsdag på Longs ställplats.

Vilket vackert land vi bor i, så många fina platser det finns att besöka och det alldeles i vår närhet.