tisdag 21 augusti 2018

Sensommarresa till Stekenjokk mm - del 1

Nu är vi på rull igen! Även i år blev det ett besök till Stekenjokk, Fatmomakke och Saxnäs, vi gillar verkligen det området.

Vi åkte iväg norrut och tog en annan väg i år, vis av erfarenhet då vi två gånger råkat komma genom Mora när cykelvasan pågår, det tar en stund att ta sig igenom. Sagt och gjort vi tog av mot Leksand efter Vansbro och övernattade på Leksands bröds parkering. En kvällspromenad innan vi somnade blev det också.

Vi fortsatte vår resa i lugnt tempo, gjorde en del stopp på vägen och stannade i Svenstavik på den centralt belägna ställplatsen, 150:- inkl el. Även här promenerade vi.

Vi fortsatte norrut, tog en paus i trevliga Hammerdal och stannade sedan på ställplatsen vid hembygdsgården i Strömsund, 100:- ingen el. Gick på en geocachingrunda och hittade äntligen den cach som gäckat oss vid de senaste 5 besöken. Vilken triumf!

Nu började vi närma oss resans mål, Stekenjokk! Vi passerade Hoting, Dorotea och Vilhelmina och körde sedan längs Malgomaj på Vildmarksvägen och stannade först när vi kom upp på Stekenjokk-platån. Här stannade vi sedan i två härliga dagar och för första gången fick vi uppleva en dag då det var det helt vindstilla. Nästa dag blåste det lite mer, men vad gör det? Det är bara att klä sig varmt och ge sig upp i fjället. Svårslagen upplevelse tycker vi. Vi letade blåbär och fann lite, men även här har det varit torrt i år.

Nästa plats bland våra favoriter, är Fatmomakke. Men innan vi kom dit sökte vi lyckan i svampskogen, det blev en del kantareller, härligt! I Fatmomakke var det många husbilar, här stannade vi två nätter, 100:- inkl el. En tur bland blåbären, inte heller här så många, men tillräckligt många att frysa in för att ha i vinter. Flera turer ut på ön bland samernas kåtor, Lapplisas bönekåta och den vackra kyrkan.

Vi fortsatte sedan till Saxnäs, sökte efter hjortron men fann inte ens kart. Saxnäs, är ju också ett kärt besöksmål, här var vi första gången i slutet på 60-talet och sedan har besöken blivit många. Vi övernattade på Marsfjäll Mountain Lodge:s ställplats, 200:- ex el. Vi hade tänkt äta där men de rustade för bröllop så det blev en pizza med rökt älgkött och kantareller, mycket god!

Nu blev vädret sämre så vi beslöt oss för att lämna området här och så sakta börja resa söderut igen. Vi stannade i Vilhelmina och fortsatte sedan till Meselefors camping, 190:- inkl el. Här var vi helt ensamma förutom värdfamiljen som bodde i ett hus i anslutning till campingen. Fortsättning följer!

1. Vad kul att få följa med till Vildmarksvägen. Vi åkte runt där för två år sedan och kommer säkert att vända tillbaka. Nu är vi nyss hemkomna från Flatruet, Tännäs m fl platser (med två hinkar lingon och en hink blåbär att ta hand om).

1. Tack för att ni följer oss, vi skall leta rätt på er blogg så att vi kan följa er också. Härligt när man kan få tips av varandra.

2. Så trevligt att få följa er. Härliga bilder. Tycker som ni. Det är så härligt att åka där uppe. Vi åkte där både förra året och i år och det kommer bli fler gånger. Ha en fortsatt bra resa.

1. Tack för att du följer oss. Extra roligt när vi har träffats i "verkligheten". Ha en fortsatt härlig husbilssäsong.

3. Vilka vackra vyer!!! Och så härligt med blåbär och kantareller, mums! :)

1. Norrland är oslagbart med sina vidder, natur och nu på hösten bär och svamp. Ha en skön sensommar/höst.