onsdag 12 juli 2017

Mariestad, Kristinehamn mm juli 2017

Härliga dagar har vi haft vid Vänerns östra strand. Vi körde direkt till Mariestad och lyckades få sista platsen mot vattnet på ställplatsen, 140:- ex el. Blåsten gjorde att det var skönt att promenera, varmt var det ju och några geocacher blev det också

Nästa dag for vi vidare mot Karlskoga och passade då på att besöka resterna av S Rådas medeltida gamla kyrka, som så tragiskt brann ner 2001 - ett pyromandåd! Nu pågår ett projekt att rekonstruera den gamla kyrkan igen. Tyvärr var det inte öppet så att vi kunde komma in, men tydliga informationstavlor beskrev arbetet som pågår.

Vi fortsatte till Värmland och Karlskoga och ställplatsen som vi läst om, men döm om vår besvikelse när den var helt fullbelagd. Medan vi funderade på vad vi skulle göra kom det säkert ytterligare 10-tal husbilar som fick vända.

Kristinehamn åker vi till! Där har vi varit tidigare och vid ett flertal tillfälle har vi promenerat från hamnen till stadens trevliga konstmuseum eller besökt Ölme diversehandel och drömt oss tillbaka till barndomens lanthandel. Sagt och gjort, vi styrde kosan mot ställplatsen i hamnen. Populärt ställe kan man konstatera även här; så fullt, så fullt.

Det blir Kristinehamn Herrgårdscamping och stugor - ett utmärkt val visade det sig. 200:- ex el och en tomt med sjöutsikt.

Vi promenerade först längs med Vänerns strand, gångväg ända ut till Strandudden och Picassoskulpturen, drygt 5 km en väg, vi vände dock efter halva.. Vi hittade några geocacher på vägen och gick sedan en kvällspromenad vid det gamla regementet, en multicach tog oss runt området och vi hade lyckats svara rätt så klockan var över 22.00 när vi loggade den. Lugnt och skönt på campingen och innan vi checkade ut gick vi ut på den vackra vita bryggan vid Herrgården och tittade på Kärleksträdet.

Sedan körde vi ut till Picassostatyn och genom en multicach där fick vi lära oss om både Picasso, hans verk och om området runt där statyn var placerad.
Extra roligt är att vi träffade konstnären Bengt Olsson på en resa till Paris för många år sedan och då berättade han om hur han fick Picasso att välja Kristinehamn för placering av sin skulptur, föreställande Picassos fru Jacqueline. Kul att nu få se den på nära håll! Efter en runda där besökte vi det trevliga cafét Pärlan, innan vi lämnade Kristinehamn för denna gången. En av oss ville göra ett återbesök hos Niklasdamms trädgård och Pelargonmuseum, den andre inte och äldst tog hem segern denna gången.

Vi fortsatte sedan söderut igen längs Vänern och hade siktat in oss på Sjötorp vid Göta kanal, men som vi befarade var det fullt och nästan kaos när vi skulle försökata oss därifrån. Vi hade sett en liten camping 6 km innan, så det blev att vända uppåt igen till Askeviks Camping och stugor, 200:- ex el även här. Återigen fick vi en härlig eftermiddag vid Vänerns strand och solnedgången som följde var magisk!

Nu var det dags att vända hemåt igen och vi avslutade dessa fina dagar vid Vänern med att besöka Garströms mysiga konditori i Lidköping.

Vi kan konstatera att det är fler än vi som upptäckt hur vackert vårt land är, så det är bara att gilla läget och försöka samsas om platserna som finns.