torsdag 12 oktober 2023

Skåne med vinskörd och äppletavlan 2023, samt Monet & Friends Alive på Kalmar slott

Tillsammans med Gunilla, Thore och hunden Zita gjorde vi en trevlig höstresa till Skåne och hem genom Småland.

Första natten stannade vi på Ställplats Hallandsåsen, 100:- inkl all service, men utan el. Vi kunde till och med sitta ute en stund i det fina vädret. Innan vi lämnade ställplatsen besökte vi den trevliga gårdsbutiken.

Vi åkte sedan en tur till Norrvikens trädgårdar och njöt i höstsolen.

Övernattade gjorde vi sedan på Svanshalls ställplats, 160:- ex el, all service fanns.

Nu var det dags för resans mål, vinskörd på Arilds Vingård. Gunilla hade fått detta i födelsedagspresent från sina barn och Thore erbjöd oss att följa med, vilket vi lyckades hålla hemligt för Gunilla sen maj månad fram till två dagar före avresan. Vi anlände till gården och parkerade våra husbilar. 600:-/husbil inkl frukost. 12.30 samlades vi på gårdsplanen och fick en första introduktion. Vår uppgift var att plocka druvan Pinot noir och vi utrustades med var sin sekatör och var sin spann.

Efter en och en halv timmas hårt arbete var det dags för rast och vi fick bagett och vitt vin. Sen var det dags att sätta igång igen,. En del av gårdens druvor skördades med maskiner, men Pinot noir måste skördas för hand. Vi fick rensa klasarna och klippa bort alla mögliga druvor.

Sen, efter ytterligare 1,5 timmas arbete - var vår arbetsdag slut och vi samlades för genomgång av gårdens historia och fick också besöka vinkällaren och få en inblick i framställningen av vin. Som lite kuriosa berättade vår värd att drottning Silvia hade beställt gårdens Pinot noir att serveras till firandet av kungens 50 år på tronen, de ville ha svenska produkter att servera sina gäster.. Innan dagen var slut intog vi en 3-rätters middag med gårdens olika viner och det tillsammans med de 50-tal andra "gästarbetarna" för dagen.

Toast Skagern och gårdens Pinot gris

Lammgryta och gårdens Pinot noir

Creme Brülé med gårdens mousserande Muscat och Solaris

Det var verkligen en supertrevlig dag och detta är ett äventyr vi varmt kan rekommendera. Paketet som vi bokade hette Skördepaketet och kostade 1.000:-/person. Möjligheten att övernatta i rum på gården erbjuds också, men kostnaden för det vet jag inte.

Kaffe avslutade dagen

Nästa dag körde vi tvärs över Skåne till Kivik, eller närmare bestämt, Svabesholms Kungsgård för att titta på årets äppletavla "Glädjen" och handla lite på eftermarknaden. Vi övernattade sedan på fältet som upplåtits under marknadsdagarna, 200:-, men ingen service alls.

Innan vi återvände hem gjorde vi ett besök i Kalmar, övernattade under Ölandsbron på Svinö,100:- inkl all service, utom el. På förmiddagen nästa dag besökte vi Kalmar slott och såg den digitala utställningen; Monet & Friends Alive.

Vi fortsatte norrut och innan Vetlanda hittade vi en fin liten sjö som vi valde att övernatta vid. Där belönades vi också med fina gula kantareller! Kvällen avslutades med glögg!

En fin höstresa blev det med många trevliga upplevelser. Tack för att vi fick följa med till Arilds vingård - det var en toppendag! Lite regn fick vi, men mestadels uppehåll och framför allt varmt.

1. Vilken trevlig resa! För oss blev det stor igenkänning på flera ställen. Förra sommaren bokade vi ett vingårdspaket på Arild tillsammans med våra vänner. Då var det inte skördetid men vi gick på sightseeing bland druvorna och i vinkällaren, åt trerätters med vin och övernattade i de gamla ladugårdsbyggnaderna.
    På vår premiärtur i våras åkte vi till Kalmar och var på den fina utställningen på Kalmar slott.
    Här hoppas vi komma ut på ett par småturer till innan det är dags att köra bilen till vinteridet.

2. Det är mycket man vill se och uppleva i Sverige också. Hösten är en trevlig tid att åka runt i landet. Mycket är stängt, men vissa aktiviteter finns bara på hösten.